Sunday, May 17, 2009

ayah!!

assalamualaikum...





hari ni saya nak buat special entry untuk ayahandaku~
bliau sangat2 la special.. entah kenapa, saya rasa sedih,
dah banyak pengorbanan yang ayah lakukan..
tapi masih banyak yang tak terbalas..
saya jarang bercerita pasal ayah saya kan..

nama beliau Zainal Ismail..
ayah saya sekarang ni free-lance..
semenjak bersara dari jadi pengurus bank Muamalat,
macam-macam kerja yang ayah buat...
jadi financial consultant la,dealer tanah, join MLM, mengajar orang yang nak kerjakan Umrah, bawak jemaah Umrah, uruskan restoran(skrg tak dah), dan banyak lagi
semua tu pon semata-mata nak cari rezeki untuk kami sekeluarga...
ayah sangat tenang orangnya...

pernah sekali waktu saya darjah 6, time hari penyampaian hadiah.. saya kena amek hadiah untuk 5A upsr dan dapat anugerah tokoh pelajar.. dulu2 memang skit berjaya.. maken besar maken mengong! dan hari tu ayah tak dapat datang sebab ada meeting.. waktu tu ayah keje kat bank muamalat Melaka.. s0 ulang alik hari2 naek bus.. tam0 bawak kereta sebab penat.. ksian ayah.. ayah kata mungkin ta sempat tengok saya amek adiah..
then, saya macam sedih sangat sebab time tu la sume family selalu ada.. tapi yang hantar saya just mama.. malam tu saya tak happy sangat pon.. sebab fikir ayah takde.. biasalah kan, selalu penyampaian untuk tokoh pelajar mestila yang last2.. bila diumumkan je, saya pon ambik hadiah.. but, bila turun je tangga stage.. saya nampak figure yang saya kenal sangat2 tengah senyum ke arah saya kat hujung pintu dewan dekat dengan tangga tu.. apa lagii.. terus menerpa sambil tahan sebak.. ayah cakap, dia lama dah sampai.. rushing jugak la sebab takut tak sempat tengok saya.. loads of thanks ayah..

saya ingat lagi, waktu saya tengah down sebab ta lepas entrance exam nak ambil Medic Universitas Brawijaya, macam-macam yang saya cakap kat ayah.. tengah em0.. tanak belajar la.. lepas ni dapat kos lelong pon lelong la.. itu lah ini lah... ayah sabar je.. cuba pujuk saya untuk ambil entrance exam UGM for pharmacy... saya tetap taknak.. then ayah bagi saya masa untuk fikir.. ayah kata saya tengah tak stabil sebab tu jawab ikut perasaan ta fikir betul.. then ayah kata, dah ada jawapan bagitau ayah... saya tahu, ayah nak yang terbaik untuk anak-anak bliau which is kami adek beradek.. dan waktu keputusan exam UGM dah kluar, ayah saya ada kat Mekah, bawak jemaah Umrah.. alhamdulillah saya lepas entrance exam tu, dan dapat masuk UGM.. berkat doa dari ayah untuk saya..

urm~ ok dah tam0 tuleh lagi.. air mata bergenang.. banyak sangat jasa bliau...

I find myself wondering...
Did I give you your due..
For all that you've done for me
Did I ever thank you?

For all of my childhood memories
For helping me deal with life's stresses
For helping me accept my defeats
And celebrate my successes?

Or for teaching me the value of hard work,
Good judgement, courage, and being true
The laughter, smiles, and quiet times we've shared
Did I ever thank you?

If I have forgotten, I'm thanking you now
You taught me right from wrong....
I hope you know how much you're loved and appreciated
I hope you, instinctively, knew it all along.

Happy Birthday, Ayah~


okeyh.. hari ni hari lahir ayah yang ke 52..
apa2 pon una sayang ayah sangat2..
l0ve u mucch0o..
isk isk..




sekian
jazakumullah khaira~

pesan saya 1: okeyh, berderet2 entri dalam 3 hari ni..
2: poem tu saya google je.. tapi saya suka bait2 kata dia.. sangat menyentuh jiwa..

0 who cares: