Saturday, May 16, 2009

selamat hari cekgu!!!

assalamualaikum


aha~ selamat hari guru kepada semua guru-guru dan bakal guru...
macam biasa 16 Mei merupakan satu hari di mana penghargaan kepada guru-guru diberikan...
jasa cekgu2 memang amat sangat lah besar..
melayan kerenah anak murid yang kalau seramai 30 orang satu kelas, dah tentu 30 perangai yang berbeza..
serius kalau saya lah yang ada kat tempat cekgu2.. memang dah lama migrain, resign balek umah jual karipap...
kalaulah saya boleh mintak sikit kesabaran dan tekad yang ada pada cekgu2 semua dalam mengajar studen diorang...
pada saya, insan2 yang bergelar pendidik ni semacam diberi suatu kuasa magik ke apa..
memang saya respek habis lah~

saya nak share satu st0ry,
selepas habis SPM, saya nak cuba bekerja..
ingat lagi hari tu hari ahad..
s0 saya try apply jadi cikgu tadika dekat Tadika Islam MURNI.. kat depan umah saya je..
disebabkan dulu2 saya merupakan studen kat situ.. s0o umi(cekgu besar tadika tu) pon approve permohonan saya.. dan suruh saya datang kerja kees0kan harinya.. MURNI ni banyak cawangan..
yang dekat area Golf Height je ada 4, untuk toddlers around 1-2tahun, 3-4tahun, 5-6tahun n last tahfiz.. s0 1st day saya kena jaga kat tempat toddlers.. tatau la, mula2 cam syiok je.. tengok baby kiut2.. but then, bila time diorang menangis.. saya rasa dah macam wabak ke apa.. abeh semua bejangkit nak nangeh jugakk.. aisshh... memang pening kepala...

waktu lunch, saya balik umah sendiri p makan.. even lunch is provided saya still nak balik.. sebabnya?? penaaaaaaaaaaattt... fuuuuhhh~ balik tak makan tapi tidur.. huhuhu
uwan saya sampai kesian2 tengok cucu dia yang baru 1st time keje ni penat sampai sebegitu sekali.. pada hari kedua, saya pegi kat tempat toddlers, tapi tiba2 umi call suruh jaga tadika 3-4 tahun sebab sorang cikgu tadapat datang... s0 kat situ saya jaga sekali dengan cikgu along.. cikgu along ni la dulu yang ajar saya membaca time kecik2... memang respek ar bliau.. musti sangat penyabar sebab bertahan jadik cikgu tadika sampai la sekarang.. huhu~

kat bahagian 3-4 tahun ni, cam best sikit... sebab dah ada method pembelajaran... n budak2 tu pon dah pandai bercakap... s0 diorang sume panggil saya cekgu una!! waaaahhh... serius sangat melting bila dengar... ntah la.. rasa cam dihargai.. hikhik.. dah tu diorang pulak tekun je dengar saya baca buku cerita dan banyak pulak respon pelik2.. yang paling saya ingat bila sesi game.. got 4 cups, blu, red, green n yell0w..
dan turut disediakan selonggok getah yang bermacam-macam warna..
da rule is simple.. cuma ajar diorang kenal warna je... getah kuning dalam cawan kuning, getah biru dalam cawan biru dan seterusnya... nampak simple kan?? tapi dak2 ni ada yang faham ada yang tak.. main ikut suka je masukkan getah tak ikut warna dalam cawan.. saya pon dengan int0nasi sabar dok la mengajar diorang "ni warna kuning, jadi masuk dalam cawan kuning" sambil buat demo... dan budak2 tu pon.. "o0ooo.. macam tu ye cekgu" ala2 pelat skit... o0o 0o0 jugak.. tapi still gak ada yang salah.. masuk jugak ke tempat biru la merah la... huisshh.. time tu rase macam nak je cakap.."ishh mende ni pon susa ke?" huhuu~
see.. memang saya tak ditakdirkan untuk jadi pendidik.. namun, saya harap2 la sangat dapat jadi pendidik yang baik untuk anak2 saya nanti... lalalala

tapi-tapi-tapi,
entah apa yang menghasut saya... sebelum saya balik pkul 6 tu.. saya jumpa dengan cikgu along dan bagitau niat saya nak berhenti kerja!! huhu~
baru dua hari kerja dah nak berhenti... memang apa punya mangkok saya ni...
una: along, una ingat ni last day una keje la...
along: ha?? nape una tak tahan ke?
una: aah... una ingat senang mengajar budak... susah rupanya.. penat pon..
along: urmm~ tengok muka una pon dah tau yang una penat..
una: tima kasih banyak ye along... adoyh.. malu la..
along: its ok.. sama2.. takpe2 merasa along sama2 kerja dengan bekas anak murid.. hahaa
------ketawa berderai diikuti dengan pelukan --------

bila balik rumah, bagitau satu rumah yang saya dah berenti..
apa lagii.. terus kena perli dengan ayah... ahahaha...
dan semenjak dari itu saya semacam belajar sesuatu, berdasarkan pengalaman sendiri..
yang mana tak semua orang boleh jadik cikgu.. tak semua orang boleh bersabar dengan kerenah orang... tak semua orang boleh menjelaskan dengan betul.. tak semua orang boleh bertahan.. dan saya cuba meletakkan diri saya dalam diri cikgu2 yang pernah mengajar saya..ta kira la apa subjek pon.. mesti ada je yang geram kalau2 saya lembap nak paham suatu benda kan.. huhu


walau apa pun, saya nak ucapkan sebanyak-sebanyak terima kasih kepada semua guru-guru yang pernah mendidik saya:
  • cekgu2 tadika Murni
  • cekgu2 sri ABIM
  • cekgu2 tuisyen
  • cekgu2 SMKA SHAMS
  • cekgu2 mrsm Batu Pahat
  • lecturer2 KMNS
  • dosen2 UGM
secangkir kasih selaut rindu, buat insan yang pernah berjasa, dan mengenalkan diri ini, erti hati dan budi


sekian sahaja,
jazakumullah khaira~


p/s: saya teringat time kat maktab mesti cikgu2 nyanyi lagu Guru Malaysia, lirik dia sayu la..... rasa macam berat betul tanggungjawab pendidik ni..

0 who cares: