Wednesday, March 4, 2009

siapa nak hilangkan jerawat

assalamualaikum

urm~ serasa berkurun dah tak mempost apa-apa kat blog ini..
walaupun berbunyi agak cliche.. tapi, memang betul apa.. last
post saya adalah pada bulan Februari dan sekarang dah pun masuk
bulan Mac ataupun kat sini dikenali sebagai Maret.. huhuhu~

tiba-tiba rasa jantong berdegup sangat2 laju sampai boleh dengar
bunyi "rub dup rub dup" ahaaa~ sebabnyaaa.. hujung bulan ini saya
ada exam midsem.. ya Allah.. cepat betul masa berlalu.. rasa rasa
macam baru je masuk sem 2.. sekarang ni dah nak ujian midsem pulak..

sekarang ni saya seakan-akan sangat la busy.. o0ps.. bukan seakan dah.. memang busy p0n..
ini semua sebab secara rasminya saya dah pun memulakan sesi lab.. ad0yhh... semester ni saya ada 5 lab.. lab farmasi fisik, lab farmasetika dasar, lab kimia analisis, lab kimia organik, dan lab biokimia.. semua lab pun sudah bermula secara total dalam minggu ni.. oh ya!! satu lab 4 jam tau... makanya.. kepenatan lah jawabnya.. 0h ya!! tadi saya dah mula buat ubat.. kalau bahagian buat2 ubat ni dekat lab farmasetika dasar 2.. sepatutnya saya kene buat 2 sediaan ubat iaitu suspensi and kapsul.. tapi.. tak cukup masa sebab untuk lab farmaset cuma 2 jam.. so0o. . saya sempat buat satu je.. urmm~ nampaknya next week saya harus berhempas pulas untuk menyiapkan 3 sediaan ubat la pulak.. walauapapun memang saya suka la lab farmaset.. rase sangat besh.. selalunya punya la hairan macam mana obat2 boleh terbentuk.. sekarang saya sendiri yang belajar dan buat.. alhamdulillah.. masih diberi ruang dan peluang untuk menjalani hari ini.. walau macammana busy pon.. tanggungjawab sebagai hambaNya tak boleh dilupakan..

wahai tuhanku, sesungguhnya aku memohon kepadaMu pemeliharaan daripada syaitan dan ketua-ketuanya dan tentera-tenteranya dan memohon perlindungan atas tekanan nafsu yang menggoda kepada kejahatan, dan aku memohon perlindunganMu dari kesibukan yang menghalangi aku untuk beribadat mendekati Engakau wahai tuhan yang mempunyai kemuliaan dan kebesaran


ahaa~ dan lagi.. tidak sah la bukan kalau saya tak menghuru-harakan keadaan dengan kelam kabot ku.. jadiknya.. tadi.. saya telah terpecahkan corong tisel berdiameter 9 cm..besar kan?? hikhik... telah menjatuhkannya dan membuat muka yang amat tidak bersalah sambil tersengih2... akibatnya.. saya kene ganti.. lalalalaa~ entah berapalah harga alat radas tu ye?? meh2 tolong survey untuk saya..

dan antara semua2 lab yang dah pun saya lalui.. yang paling saya suka tu farmasetika laa... hikhik... suka betul saya bila bab buat2 ubat ni.. cuma yang kurang besh tu, bila ada bahan yang digunakan tu mempunyai bau yang kurang besh.. jawabnya.. melekat ke saya laaa.. ad0yhh... abeh saya berbau kapur barus tadi.. uiks?? bet0l.. tadi antara bahan yang saya gunakan tu adalah camphor dan sulfur.. dua2 ni pon baunya adalah tersangatlah tidak besh.. tambahan pulak, saya tersilap ramuan.. sepatutnya, saya gunakan aqua rosae sebagai pelarut tapi saya guna aquadest( air suling)je.. akibatnya... bau sediaan suspensi saya tuuu amatlah menyengat.. sebabnya aqua rosae tu berbau r0s.. jadik ia sepatutnya bagi bau yang besh sikit la pada suspensi tu..
huhuu~ ops2.. kira paham la ya apa yang saya ng0mong ni.. ahahaha~ yg penting fungsi suspensi yang saya buat tadi ialah ubat jerawat.. hoho0o... macam besh je kan.. nak la tuuu... ngee~



urmm~ sebenarnya semacam ada banyak je benda... tapi.. saya nak study kimia organik ni.. besok time lecture ade p0st test untuk previous lecture.. so0o.. saya haruslah bersemangat tahap upin dan ipin.. uiks?? saya nak tgok la cite geng upin ipin tuuu.. tapi camne eyh? aishhh~



baiklah..

sekian sahaja setakat ini...


jazakumullah khaira


pesan saya 1 : nak upload gamba ubat yang saya buat tadi tapi seakan malas
untuk transfer
gamba ke latop...
pesan saya 2 : jangan marah ya dengan tajuk entri yang ntah apa2 tu dan membuatkan semua rasa tertipu.. hikhik

3 who cares:

una said...

wah..ubt jerawat
mujarab x una??
hehe

Gee GTG said...

ceh2..dah pandai ngomong indonesia sudah.. hoho.. psst.. una nak ubat jeawat..hoho.. bagi ar fre kat cik gie..

una husna said...

to una nasir : ahahaha~ nak tau mujarab ke ta..meh una test kat kamu dlu mau?? ngeee~

to dr. jie : bisa aja mbak jie.. hikhik.. aishh.. jie bukannye ade jerawat p0n.. tapi kal0 nak boley je una bg free.. yg una buat aritu mau?? ahahaha~ scary je