Friday, July 17, 2009

i have babies!!

assalamualaikum


semalam saya tidur lambat.. tetapi saya bangun awal pula pagi tadi.. clap2 to myself..
semacam keajaiban... disebabkan subuh kat sini awal which is 4.30 am, selalunya saya akan betul-betul bangun pada jam 5.00am.. sedangkan alarm phone telah diset 4.31am.. habit pelik- akan tunggu snooz ke 3, iaitu 27 minit kemudian baru nak bangun.. s0alan cepuk emas.. berapa lamakah tempoh sekali snooz.. ahaha~ tak mendatangkan faedah sungguh ayat-ayat yang ditaip.. aisshh..


oh ya!! sila surprise dengan tajuk yang tertera~ ahahaha.. sekarang saya ada kesukaan baru.. walaupun tak berapa suka sebenarnya(kecik ati diorang kalau tau)...
alkisah.. saya telah pun meng'adopt pets... iaitu Kura-kura... akhirnyaaa.. semacam tak percaya je saya membela binatang selain dari kucing.. huhu~ taniah sekali lagi kepada diri sendiri..

kura-kura saya ada 2 ekor semuanya... sekor dah besar dah, sebesar tapak tangan sopi.. eit2.. silap2.. ampon sopi, teringat lak gambomu yg talk t0 the hand uh.. yg dah besar tu namanya Totis De Senior(totis Sr.), ada lah sebesar buku literature in english form 4, and yang sekor lagi diberi nama Totis De Junior(totis Jr.) ada lah sepenumbuk besarnya.. actually saya yang pepandai melantik diri sendiri untuk jadi owner angkat pada diorang.. sebabnya diorang dah macam anak terbiar dah... owner asal totis2 ni tinggalkan diorang kat dalam akuarium yang ditutup dengan tshirt buruk dan letak dekat stor.. owner asal diorg?? dah habis belajar dan tak menginap lagi di kost(hostel).. apekah manisnya perbuatan sang owner asal tu kan?

ditakdirkan, satu hari saya dok simpan kotak kat dalam setor.. then, saya nampak satu tshirt yang amat2 buruk dah bertaik lalat segala.. jadi saya angkat la tshirt tu sebab memang patut kena buang je kalau dah macam tu rupa tshirt tu, bila angkat je ternampak lah saya akan akuarium yang diisi oleh 3 ekor kekura.. air dalam tu dah jadik warna itam kehijauan dan menggelikan la.. so saya macam terkejut dan terus panggil senior depan bilik saya.. then dia bagitau yang kekura tu one of mbak indonesian yang punya, BUT dia dah kluar dari kost dekat nak sebulan kot.. and kebetulan adik mbak tu pun stay kat kost yang sama.. s0, saya sangat kuat perasaan menyatakan yang adik mbak will take care of the turtles... sejak dari tu, dah tade nak amek peduli pasal dhe turtles cz i dont kn0w how.. seryes!!


sangkaan saya jauh meleset.. until one day, saya masuk balik dalam setor, dan mengusha lah kura-kura.. then saya tekan la cengkerang sekor kura-kura ni.. sebab dia je yang terapung.. TAPI.. bila saya tekan macam takda respon malah tenggelam dan timbul semula.. rupa-rupanya, kura-kura tu dah mati.. terus saya jadi geram dengan adik kepada mbak owner asal sebab tak care langsung pasal pets akak dia.. (tapi geram diam-diam je).. and ada rasa bersalah sebab tak ambik peduli pasal kura-kura tu even setor tu terletak sebelah bilik saya je sebenarnya.. huh~ saya pun bagitau senior depan bilik saya, and dia tolong bagitau ibuk kost untuk cuci and clean up the aquarium.. me?? still dont know and not willing to clean up all those thingy~

the next day, saya tengok aquarium tu dah bersih.. and tinggal lah dua ekor je kekura dalam tu.. start from that day, i adopted the kura-kura and called them Totis Sr. & Jr. ... ahaha~ macam Duku Jr.dalam majalah ujang je.. urmm~ actually rasa kesian sangat sebab macam manalah perasaan Totis2 bila tengok kawan sorang dah mati, and yet u share da same place wif the dead person,still in the water dat become so busuk, and same environment.. kompem stress, musti dalam ati Totis2 akan berkata " nampak gayanya i'll end up like my friend t0o lah kalau macam ni" ..

memang psikologi lah bukan kalau anda bersama rakan-rakan anda seramai 3 orang tersesat di dalam gua.. with no foods, air, and others.. a higher survival is needed.. but then, one of your friends died.. and yet you are still alive and cant find out jalan keluar, nak taknak terpaksa stay kat dalam gua dengan orang yang dah mati.. dah tentu perasaan masa tu dah macam tak terkata lah bukan.. aisshh~ nauzubillahi min zaalik~

as for now, saya hanya menjalankan tugas memberi makan sahaja kepada Totis Sr. & Jr agar tidak kelaparan... seryes saya tak pernah membela kura-kura dan tidak tahu penjagaan yang betul.. kawan saya kata kura-kura makan apa sahaja.. so, saya dengan senang hati nya bagi apa yang saya makan pada diorang jugak.. roti la, karot la, sawi la, biskut tiger pun saya bagi.. nampaknya Totis happy!! dan yang paling saya suka, sekarang diorang semacam dah kenal saya.. bila saya masuk dalam setor(ya!! aquarium still kat dalam stor la), diorang akan keluar kepala, dah tak segan2 dah.. tapi, saya rasa saya tau kenapa.. diorang sebenarnya nak makan je la tu..ye laa.. saya kan dah jadi permanent feeder diorang.. huhuhuhu~
cuma saya takde kebranian nak pegang kura-kura tu.. takutlah!


urmm~
nanti saya letak picture diorang
terpanjanglah pulak entri pasal my new babies ni.. ahahaha~

~ haruslah berbuat baik pada semua makhluk~

okeyh..
sekian sahaja untuk hari ni




jazakumullah kairan kasira~


pesan saya 1: taniah pada yang berjaya baca entri bosan ini sampai habeh!!

7 who cares:

Pearl said...

congrats mummy una!
kene ade keberanianlah~
sal t sape na cuci akuarium tuh~
ngeeee~

ASP said...

ahahah tahniah kpader aku..bangge aku ngan ko..siap ader boh namer aku tuh..peymes r camni lepas neh miahaha...

kure-kure makan frieskies x???

una husna said...

teha : trima kasih... tp takmau mummy una ah.. kak una just nice.. ahahaha~

the secret : oit2.. nama kau totis ka??? miahahahaha~
sok2 aku bawak ar frieskies kucen ak bagi dia makan...

Anonymous said...

wahahahaha..u ade new bebeys~i glad..but tkt turtle la..huhu

una husna said...

ain : yeay2... still takut neh... tapi geram je nak angkat dia~

saufiahmad said...

the secret tu adalah aku..miahah tpakai orangnyer akaun lak pg td mamai..maihaha

sYaza said...

skali snoza 7 menet!!!!yeay!!!